Zomervakantie op de bso


De zomervakantie is een periode waarin alles net een beetje anders is. Een andere samenstelling van de groep en van je team. En kinderen komen de hele dag. Vorig jaar besteedden we daar al aandacht aan in de nieuwsbrief. En kregen pedagogisch medewerkers waar nodig handvatten van hun coach om elke dag, van ‘s morgens tot het einde van de middag, een positieve sfeer te creëren. En dat ook zo te houden. We geven je graag wat tips op basis van hun ervaringen: wat werkt en kun je deze zomer meenemen in de dagelijkse praktijk?

Groepsdynamiek

Tijdens de vakantie-opvang is de samenstelling van je groep anders. Kinderen komen op andere dagen, er zijn kinderen die alleen tijdens de vakantie komen of kinderen zijn juist op vakantie. Daarnaast ben jij ook nieuw voor een aantal kinderen.

Dat doet iets met de kinderen én met jou. Iedereen zoekt naar zijn rol in deze nieuwe groep, probeert zijn positie te bepalen. Jij kunt veel doen om een sfeer te creëren, waarin kinderen zich prettig en veilig voelen en het leuk vinden om samen te werken en te spelen.

Hoe dan?

Vanuit de praktijk zijn er leuke en bruikbare tips en trucs gekomen, die je kunt gebruiken tijdens de voorbereiding van de vakantie. Sommige zette je misschien bewust of onbewust al in, maar er zitten vast ook nieuwe tips tussen, die je goed kunt gebruiken of je inspireren. We zetten ze hieronder voor je op een rij.

1. Samen voorbereiden
Bereid de vakantie samen met je collega's voor. Dan kan je bij het kiezen van de activiteiten meteen kijken waar ieders talent ligt en wat je leuk vindt om te doen. En krijg je waarschijnlijk een heel gevarieerd programma met een goede taakverdeling.
Bespreek ook met elkaar hoe je elke vakantiedag gaat starten en afsluiten. En zorg ervoor dat je dit iedere dag op dezelfde manier doet, zodat het herkenbaar is voor de kinderen. Een duidelijk begin en einde van de dag is belangrijk voor het groepsgevoel, schept duidelijkheid en draagt daardoor bij aan de emotionele veiligheid van de kinderen. Je pedagogisch coach kan je hierbij helpen.

Betrek de kinderen die in de vakantie komen ook bij het bedenken en voorbereiden van de zomeractiviteiten: wat willen ze doen, wat heb je daarvoor nodig en hoe verdelen we de activiteiten over de vakantie? Dan weet je zeker dat de kinderen zin hebben in de activiteit en graag naar de bso komen om plezier te hebben.

2. Vakantieprogramma samenstellen
Voor het samenstellen van je vakantieprogramma hebben we DoenKids. Hier vind je kant-en-klare vakantieprogramma’s en ook veel losse activiteiten om het kant-en-klare programma mee aan te vullen of zelf een vakantieprogramma te maken.

Ga je daarmee aan de slag? Dan is het goed om rekening te houden met een aantal zaken. Zoals met de geldende richtlijnen in verband met corona. Je locatiemanager kan je hierbij helpen.

Verder zijn we in Nederland gewend dat het weer onvoorspelbaar is. Zorg er daarom altijd voor dat je een alternatief plan hebt. Want wat als het opeens erg warm is en veel van je activiteiten binnen plaatsvinden? Kan je die verplaatsen naar buiten? Of is het handig om hiervoor een aantal buitenactiviteiten achter de hand te hebben? Andersom geldt dit natuurlijk ook: wat als het pijpenstelen regent? Kun je de buitenactiviteiten dan ook binnen doen met een kleine aanpassing, of heb je een alternatief?

Kijk ook of de activiteiten die je aanbiedt geschikt zijn voor de leeftijd van de kinderen die komen. Meestal kun je dezelfde activiteit wel op verschillende leeftijdsniveaus aanbieden. Bijvoorbeeld bij het maken van een vogelhuisje: de kleuters knippen en plakken, de oudste kinderen zagen en timmeren een huisje.

En, niet te vergeten: bouw elke dag momenten in dat er even géén activiteiten worden aangeboden. De kinderen komen nu namelijk hele dagen. Wat rust tussen de activiteiten door is dan fijn.

Is je vakantieprogramma klaar? Maak het dan zo snel mogelijk bekend via Konnect, hang posters op de locatie of leg een A4’tje klaar voor kinderen en hun ouders om mee te nemen. Als ouder vind je het leuk om te weten wat je kind tijdens de vakantie allemaal gaat doen. En kinderen vinden het fijn om te weten wat ze kunnen verwachten. Dat geeft houvast en zorgt daarmee voor een veilig gevoel. Dus wijk je af van je planning, vanwege het weer bijvoorbeeld, laat dat dan ook zo vroeg mogelijk weten.

3. De dag zelf
Heb je een toffe ochtend achter de rug en een gezellige lunch en merk je dat de energie een beetje inzakt? Zorg dan voor een leuke ‘energizer’ om de groep weer op te laden. Kijk op de site van Juf Maike om inspiratie op te doen voor verschillende spelletjes die de kinderen er weer bij trekken. Even bewegen of even iets anders geeft weer energie voor de middag. En kinderen leren ervan om (nog) beter met elkaar om te gaan.

Van samen lunchen of een tussendoortje eten kun je trouwens ook een activiteit maken. Je kunt iets lekkers kokkerellen en het daarna opeten. Dat hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. Soep verwarmen, tosti’s maken of andere gezonde snacks bedenken en bereiden vinden kinderen vaak al hartstikke leuk. In DoenKids vind je genoeg inspiratie!

Vang je tijdens de vakantie op een kleine bso kinderen op van uiteenlopende leeftijden? Dan kan je ervoor kiezen om tijdens het eten twee aparte tafels te dekken waar leeftijdsgenoten kunnen zitten. De oudere kinderen kunnen zich prima zelf redden en hebben waarschijnlijk van alles te ‘bespreken’. En jij kunt aandacht besteden aan de jongste kinderen.

4. Emotionele veiligheid
Nog een paar tips om bij te dragen aan die o zo belangrijke emotionele veiligheid van kinderen in de vakantie, wanneer het anders gaat dan anders. Komt een kind bijvoorbeeld op een andere dag of alleen tijdens de vakantie? Kijk dan of je het kind kan koppelen aan een buddy,

Worden de kinderen op een andere locatie opgevangen dan ze gewend zijn? Laat ze dan kennismaken met hun nieuwe omgeving en maak ze wegwijs. Het leukste is om dat door kinderen van deze locatie te laten doen. Zij kennen de omgeving op hun duimpje en de kinderen leren elkaar ook meteen beter kennen. Doe het bijvoorbeeld in de vorm van een speurtocht en koppel daarbij kinderen die nieuw zijn op deze locatie aan kinderen die hier altijd al komen.

Denk ook na over het begroeten van de kinderen die van een andere locatie komen. Kijk bijvoorbeeld of de pedagogisch medewerker die ze kennen in het begin de dag kan starten en de kinderen kan begroeten. En houd de kinderen die nieuw zijn de eerste dagen extra in de gaten. Zodat je ze wat meer tijd en aandacht kunt geven als ze daar behoefte aan hebben. Kijk hoe ze zich bewegen in de groep en help ze waar nodig om zich prettig en veilig te voelen.

Andere handvatten

Tips genoeg om komende zomer een hele toffe tijd met elkaar te hebben op de bso. Heb je graag nog wat meer hulp bij de voorbereidingen voor de zomervakantie? Vraag het je pedagogisch coach. Zij kan je altijd verder helpen.

Meer info

  • Energizers om de groep bij een energiedip snel weer op te laden: website juf Maike
  • In DoenKids vind je complete vakantieprogramma’s voor de hele zomervakantie en losse activiteiten ter aanvulling of om zelf een programma mee samen te stellen.